Šta je zapravo i kako je nastao Black Friday?

Šta je zapravo i kako je nastao Black Friday?

Od saobraćajnog haosa do dana kada svet slavi popuste

   Krajem novembra, svake godine, svet poludi za popustima. Crni petak, poznatiji kao Black Friday, postao je sinonim za beskrajne redove, rasprodaje i maratonske kupovine. Ali, kako je sve to počelo? I zašto se ovaj dan, koji je nekada bio običan petak posle Dana zahvalnosti, pretvorio u globalni fenomen?

Kako je sve počelo

   Priča počinje pedesetih godina prošlog veka u Sjedinjenim Američkim Državama. Dan nakon Dana zahvalnosti bio je trenutak kada su ljudi tradicionalno kretali u prazničnu kupovinu - trgovine su nudile popuste, a gradovi su bili prepuni kupaca. Upravo tada, policajci u Filadelfiji primetili su nešto neobično. Ogromne gužve, haotičan saobraćaj i nervozni kupci stvarali su pravi kolaps u gradu. Zbog tog “crnog” dana za saobraćaj i javni red, nazvali su ga - Black Friday.

   Zanimljivo je da taj naziv trgovcima u početku nije bio nimalo drag. Delovao je negativno, pa su pokušali da mu promene značenje.

   Ubrzo su smislili drugačiju priču: da tog dana njihove knjige prelaze iz crvenog (gubitka) u crno (dobitak) i tako je Black Friday postao simbol uspeha i zarade.

Od jednog grada do svetskog fenomena

    Do sedamdesetih, ovaj izraz se proširio po čitavim Sjedinjenim Državama, a sa pojavom interneta, Black Friday je postao globalan. Prodavnice, brendovi i online prodavci nude popuste koji traju ceo vikend, a neretko i duže.

    Sledeći korak bio je Cyber Monday - ponedeljak posle Black Friday-a, kada su online prodavnice preuzele glavnu ulogu. Tako je kupovina postala dostupna svima, bilo da si u gradu ili kod kuće, uz kafu i telefon u ruci.

Zanimljivosti o Crnom Petku

·       Prvi “moderni” Black Friday sa velikim popustima zabeležen je 1961. godine u Filadelfiji.

·      Amazon i eBay popularizovali su Cyber Monday  2005. godine.

·    Samo 2023. godine, Amerikanci su na Black Friday potrošili nešto manje od 10 milijardi dolara online,  to je više nego što čitava Srbija potroši za mesec dana trgovine!

·     U Francuskoj i Nemačkoj Black Friday je u početku bio zabranjen, jer su vlasti smatrale da ekstremni popusti narušavaju tržište. Danas se ipak obeležava, ali uz stroga pravila o transparentnosti cena.

·     U SAD-u su se dešavale i prave “drame” - ljudi su kampovali ispred prodavnica danima, gurali se da ugrabe televizore ili konzole, pa je Black Friday postao tema mnogih dokumentaraca i filmova o potrošačkoj kulturi.

·   Danas više nema takvih redova  jer 75% kupovina tokom Black Friday-a obavi se putem telefona ili laptopa. Redovi su se jednostavno preselili u digitalne korpe.

·    Neki brendovi su, kao reakciju na potrošačko ludilo, pokrenuli “Buy Nothing Day” - dan bez kupovine, kao simbol svesne potrošnje.

Back to blog

Leave a comment