Od saobraćajnog haosa do dana kada svet slavi popuste
Krajem novembra, svake godine, svet poludi za popustima. Crni petak, poznatiji kao Black Friday, postao je sinonim za beskrajne redove, rasprodaje i maratonske kupovine. Ali, kako je sve to počelo? I zašto se ovaj dan, koji je nekada bio običan petak posle Dana zahvalnosti, pretvorio u globalni fenomen?
Kako je sve počelo
Priča počinje pedesetih godina prošlog veka u Sjedinjenim Američkim Državama. Dan nakon Dana zahvalnosti bio je trenutak kada su ljudi tradicionalno kretali u prazničnu kupovinu - trgovine su nudile popuste, a gradovi su bili prepuni kupaca. Upravo tada, policajci u Filadelfiji primetili su nešto neobično. Ogromne gužve, haotičan saobraćaj i nervozni kupci stvarali su pravi kolaps u gradu. Zbog tog “crnog” dana za saobraćaj i javni red, nazvali su ga - Black Friday.
Zanimljivo je da taj naziv trgovcima u početku nije bio nimalo drag. Delovao je negativno, pa su pokušali da mu promene značenje.
Ubrzo su smislili drugačiju priču: da tog dana njihove knjige prelaze iz crvenog (gubitka) u crno (dobitak) i tako je Black Friday postao simbol uspeha i zarade.

Od jednog grada do svetskog fenomena
Do sedamdesetih, ovaj izraz se proširio po čitavim Sjedinjenim Državama, a sa pojavom interneta, Black Friday je postao globalan. Prodavnice, brendovi i online prodavci nude popuste koji traju ceo vikend, a neretko i duže.
Sledeći korak bio je Cyber Monday - ponedeljak posle Black Friday-a, kada su online prodavnice preuzele glavnu ulogu. Tako je kupovina postala dostupna svima, bilo da si u gradu ili kod kuće, uz kafu i telefon u ruci.

Zanimljivosti o Crnom Petku
· Prvi “moderni” Black Friday sa velikim popustima zabeležen je 1961. godine u Filadelfiji.
· Amazon i eBay popularizovali su Cyber Monday 2005. godine.
· Samo 2023. godine, Amerikanci su na Black Friday potrošili nešto manje od 10 milijardi dolara online, to je više nego što čitava Srbija potroši za mesec dana trgovine!
· U Francuskoj i Nemačkoj Black Friday je u početku bio zabranjen, jer su vlasti smatrale da ekstremni popusti narušavaju tržište. Danas se ipak obeležava, ali uz stroga pravila o transparentnosti cena.
· U SAD-u su se dešavale i prave “drame” - ljudi su kampovali ispred prodavnica danima, gurali se da ugrabe televizore ili konzole, pa je Black Friday postao tema mnogih dokumentaraca i filmova o potrošačkoj kulturi.
· Danas više nema takvih redova jer 75% kupovina tokom Black Friday-a obavi se putem telefona ili laptopa. Redovi su se jednostavno preselili u digitalne korpe.
· Neki brendovi su, kao reakciju na potrošačko ludilo, pokrenuli “Buy Nothing Day” - dan bez kupovine, kao simbol svesne potrošnje.